neděle 4. května 2014

Čtu, čteme rádi

Share it Please
Od malička jsem hrozně ráda četla.  Chodila jsem do naší vesnické knihovny a hltala jednu knížku za druhou, i když to byly leckdy pořádné braky :))
Čtení úžasně rozšiřuje obzory, člověk se může stát na chvilku někým jiným a prožívat jeho příběhy.  Na čas jsem se knížkám trochu vzdálila, ale už několik let, se snažím najít si na čtení čas.   Jenže doporučení od kamarádů, co číst, už došla a tak jsem nadšena z nalezení webové stránky databazeknih.cz

Každý si tam může založit profil, ukládat přečtené knížky a pro mě neocenitelné je, že si můžu přečíst recenze čtenářů a do svého profilu vkládat knížky, které si chci v budoucnu přečíst.  Nemělo by se tedy stávat, že nebudu vědět, po jaké knize sáhnout.  Super !!

Syn, který je teď v 1. třídě a lásku ke knihám a radost ze čtení pravděpodobně zdědil, už má takédíky databázi knih připraveno pár knížek k přečtení.  Jelikož při nástupu do školy číst už uměl, má už přečteny 2 knihy a 3. právě louská :)    Kdybyste nevěděli, jakou knihu svým ratolestem pořídit/půjčit, dobrá inspirace je na stránkách  rostemesknihou.cz


Ze stránek  celeceskoctedete.cz jsem si dovolila okopírovat text, který by si měl přečíst každý rodič :)

Pravidelné čtení dítěti pro radost je nejúčinnější metodou výchovy čtenáře - člověka samostatně uvažujícího, s rozsáhlými vědomostmi, které je sám schopen dále rozšiřovat. Člověka kulturního, jenž postupuje eticky, člověka s představivostí, který si v životě umí poradit rozumem, nikoli silou.

Pravidelné předčítání dětem je dnes důležitější než kdy dříve, protože:
- Množství informací lavinovitě narůstá. Kdo nečte, nebude stačit změnám současného života.
Čtení chrání děti před závislostí na televizi a počítačích.Čtení je dobrou alternativou falešných hodnot masové kultury.
Návyky, postoje a žebříček hodnot se přece utvářejí již v dětství.

Dnešní děti vyrůstají v jazykově chudém prostředí. Rodiče s nimi stále méně rozmlouvají a málo jim čtou. Kontakt s živým slovem vytlačila televize, jejímž nástrojem není jazyk, ale obraz. Výsledkem je čím dál horší znalost jazyka, přičemž ten je nástrojem myšlení - a to i matematického!
Děti, které nemají cvik v užívání jazyka a uvažování, děti zbavené představivosti, kterou vytlačuje televize, budou mít potíže od počátku školní docházky i v pozdějším životě.
Emocionální a intelektuální propast mezi dětmi, kterým rodiče a pedagogové často čtou, a dětmi, jimž taková stimulace chybí, se v průběhu dětství prohlubuje.

Láska ke knize by měla být rozvíjena již v dětství, a to pravidelným hlasitým předčítáním.

Odklon od psaného slova je nebezpečný obzvláště v demokracii. „Národ, který málo čte, málo ví. Národ, který málo ví, se špatně rozhoduje - doma, na trhu, u soudu, u volebních uren," píše Jim Trelease, americký propagátor čtení dětem, a dodává:„Nevzdělaná většina může přehlasovat vzdělanou menšinu - to je velmi nebezpečná stránka demokracie."

Moudré knihy jsou také nositeli univerzálních morálních hodnot. Čtení učí děti rozeznávat dobro od zla a povzbuzuje k reflexi nad důsledky vlastních slov a činů. Zvláště důležité je to v dnešním světě, jemuž dominují agresivní vzory masové kultury a honba za penězi. Tváří v tvář narůstající demoralizaci mládeže se výuka morálních hodnot, jakými jsou poctivost, úcta, odpovědnost, empatie, rozum, odvaha nebo spravedlnost, již v nejútlejším věku dítěte stává otázkou bytí či nebytí společnosti a státu.


Tak vzhůru do čtení a čtěte dětem, v budoucnu to ocení/te :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentář :)

Followers

Follow The Author